Ogólna prezentacja spółki Alstom:
Alstom jest wiodącym producentem infrastruktury dla sektora energetycznego i transportowego na skalę światową. Działalność grupy dzieli się na kilka segmentów, w tym przede wszystkim urządzenia i usługi związane z produkcją energii. Zajmuje się również budową urządzeń transportu kolejowego, a także produkcją urządzeń do przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej.
Grupa Alstom działa głównie w Europie, ale rozwija swoją działalność na całym świecie, w szczególności w regionie Azji i Pacyfiku, w Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Północnej oraz Środkowej i Łacińskiej.
Poznaj konkurencję akcji Alstom:
Grupa Alstom jest bez wątpienia francuskim liderem w swoim sektorze działalności, musi jednak stawić czoła bardzo ostrej konkurencji ze strony firm zagranicznych działających na rynku międzynarodowym. Warto zatem poznać główne firmy z tego sektora, aby móc porównać ich wyniki z wynikami grupy Alstom i podkreślić wiadomości i wydarzenia, które mogą mieć wpływ na kurs jej akcji na giełdzie. Zachęcamy do zapoznania się z listą głównych konkurentów grupy Alstom na całym świecie:
- Hyundai Rotem
- Bombardier Transport
- CAF
- Siemens Mobility
- Stadler
- Hitachi Rail (AnsaldoBreda i Ansaldo STS)
- Kawasaki Heavy Industries
- Nippon Sharyo
- Mitsubishi Heavy Industries
- Metrovagonmash
Sojusze strategiczne zawarte przez grupę Alstom:
Grupa Alstom zdobywa udział w rynku nawiązując współpracę z różnymi innymi dużymi firmami na całym świecie. Aby lepiej zrozumieć, jaką ma strategię zawierania sojuszy, poznaj kilka ostatnich partnerstw.
- SNCF: W 2016 roku Alstom i SNCF zawarły partnerstwo innowacyjne w celu stworzenia nowej generacji TGV.
- Bouygues: Spółka Bouygues została partnerem grupy Alstom w wyniku nabycia udziału w jej kapitale w 2014 r.
- General Electric: Również w 2014 roku amerykański gigant General Electric zaproponował grupie Alstom utworzenie kilku strategicznych spółek joint venture.
- Thales: W 2017 r. krążyły pogłoski o negocjacjach w sprawie ewentualnego partnerstwa pomiędzy Thales a Alstom w sektorze transportu kolejowego. Nie wiadomo jeszcze, czy dojdzie do porozumienia.
Zalety i mocne strony akcji Alstom jako aktywa giełdowego:
Pierwszym atutem grupy Alstom jest bez wątpienia jej pozycja w jednym z sektorów docelowych, jakim jest sektor transportu kolejowego, z ofertą produktów i usług dla tramwajów, metra czy TGV. Obecnie Alstom jest jednym z liderów w tym sektorze w skali międzynarodowej.
Od pewnego czasu Alstom czerpie również korzyści z rozwoju krajów wschodzących i ich stale rosnących potrzeb w zakresie infrastruktury. Z drugiej strony, kraje zachodnie w dalszym ciągu odnawiają i modernizują własną infrastrukturę. To wszystko razem stanowi rynek światowy wyceniany przez specjalistów na ponad 10 miliardów euro, którego wzrost wynosi 2,5-3% rocznie.
Kolejną mocną stroną grupy Alstom jest jej zdolność do wykonywania wszystkich robót w zakresie budownictwa kolejowego. Nastąpiło to w szczególności dzięki przejęciu działalności sygnalizacyjnej grupy General Electric, która stanowi ponad 54% obrotów w segmencie sygnalizacji oraz systemów i usług, w tym 17% w zakresie samej sygnalizacji. 45% obrotów generują pociągi, a reszta obrotów pochodzi z usług serwisowych.
Przyszłe wyniki grupy Alstom są przejrzyste dzięki dobrze wypełnionemu portfelowi zamówień, w szczególności w zakresie kontraktów międzynarodowych. Nie istnieje więc zagrożenie dla krótko- i średnioterminowej rentowności tej firmy, a inwestorzy nie mają w związku z tym powodów do niepokoju.
Warto ponadto zauważyć, że zwrot wkładów przez grupę Alstom wynoszący ponad 3,2 mld EUR w ciągu ostatnich lat, w wyniku sprzedaży działalności związanej z energią na rzecz amerykańskiej grupy General Electric, daje grupie Alstom pewną stabilność i solidność finansową, przy prawie całkowitym wyeliminowaniu zadłużenia grupy.
Wady i słabe strony akcji Alstom jako instrumentu giełdowego:
Po pierwsze, wiemy, że cena akcji grupy Alstom jest silnie zależna od wydatków publicznych i możliwości finansowania jej głównych klientów. Skutkuje to większą ekspozycją na ryzyko z uwagi na niewielkie zróżnicowanie klientów w księdze zamówień grupy Alstom. Na bilans firmy mogą wpłynąć decyzje polityczne w sprawie budżetów.
Wiemy również, że grupa Alstom jest obecnie od kilku lat w trakcie procesu sprzedaży na rzecz grupy General Electric. Dość łatwo jednak zauważyć, że w tym czasie zmienność kursu akcji grupy Alstom stale rośnie i zależy przede wszystkim od zapowiedzi związanych z tym procesem. Taka sytuacja utrzyma się do 2020 r., jednak w 2018 r. ulegnie znacznemu przyspieszeniu. We wrześniu 2018 r. grupy Alstom i General Electric mają utworzyć wspólne przedsiębiorstwo z opcjami sprzedaży przez Alstom na rzecz GE w segmentach Grid i Renewables, które również mogą zadebiutować na giełdzie. W 2020 r. taka sama sytuacja będzie miała miejsce z Global Nuclear i French Steam.
O ile międzynarodowy rozwój działalności grupy Alstom jest pewny, rozwój tych segmentów działalności we Francji pozostaje poważnym problemem, który grupa musi rozwiązać, potęgującym konflikt zarządzania z państwem francuskim, które jest akcjonariuszem, aczkolwiek mniejszościowym, grupy.
Inwestorzy wyrazili również ubolewanie z powodu braku jasnych celów w kilku ostatnich latach obrotowych oraz wytycznych na 2020 r. w wysokości 7% w porównaniu z 5,3% obecnie.
Oczywiście wiadomo również, że te wspólne przedsięwzięcia tworzone przez grupy Alstom i General Electric poważnie zwiększą ryzyko niedoszacowania akcji grupy Alstom. Do czasu pełnego sfinalizowania porozumienia przyszła grupa będzie miała status przemysłowej spółki holdingowej.